Förra veckan så var jag till Luleå över ett par dagar.
Självklart så hittade man en massa man ville ha men jag fick nog med mig hem det nödvändigaste.

  • En 25kg säck med blästersand
  • Ett par olika fiskar
  • Ett Kh test
Så när jag väl kom hem så la jag ner mina nya fiskar i mitt 250L kar.
10 blodtetror, 2 Dvärg Guramis och 2 Guppys.

Sedan började jag fundera på vad jag skall göra av med mina fiskar i det karet när jag väl ska tömma det var att göra om de till ett low-tech.
Jag började titta runt i annons marknaden och hittade ett 165L kar som min granne bara en 20 meter bort sålde.
Perfekt tänkte jag och köpte det för 800kr.

Så jag röjde ut allt i mitt 69L kar och tvättade ur de då det luktade väldigt otrevligt ur det.
Sedan var de bara i med all ny sand och lite växter som jag har ansat.
Ett helt nytt kar blev det och resultatet blev mycket bra tycker jag.
Just nu har jag 2st filter där inne men kommer plocka bort ena, det ser ut att vara på tok för mycket cirkulation, Co2 vädras nog ut ur karet.

Såhär blev resultatet.
Som man ser så har det kommit lite vatten bakom akvariebakgrunden.
Men fint blev det i alla fall.

Efter att glödbands tetrorna har varit i en liten skål i några timmar så såg de ganska bleka ut när de väl släpptes i igen.

Även Hemianthus callitrichoides bubblar på.
Något svårväxt växt tycker jag, lyckas inte så bra med den i mitt akvarium.

Ja tillbaka till 165L low-tech projekt så återkommer jag senare.

0 Kommentarer:

About this blog

Denna blogg kommer att handla mest om akvaristik och pågående projekt kring ämnet.
Du kommer kunna följa upp mina projekt och kanske du får själv idéer om att bygga sådana projekt som jag har byggt.
Jag hoppas denna blogg kommer ge dig inspiration och nya idéer och kom ihåg att du får gärna kommentera inläggen!

Om mig

Jag heter Carl Joel Määttä och har sysslat med detta i ca 6 år nu.

Det började med ett 39L kar och inte länge efter det så tyckte jag det var alldeles för litet och köpte mig ett 69L kar. De 2 hade jag ett tag tills jag köpte ett 250L kar och sålde bort det minsta, ganska "klassikt" va? Det har hunnit bli ett 165L och ett 222L även på senare tid.

Jag började med de vanliga fiskarna även så som platy, guppy och neon tetror men har skaffat mig lite annat nu och är sugen på att skaffa mig ett kar med ciklider.

För övrigt bor jag i Kalmar och har ett delat 222L kar som en sorts form av investering, läst 3 år webbprogrammering samt Företagsekonomi A, nu söker jag jobb.

Du hittar mig även på Zoopet under användarnamnet Lunar.

(2010-01)