Då blev det dags för en liten rensning i 250L akvariet. Det har ju vuxit oförskämt bra där i på senaste tiden, iaf hornsärven.


Sedan krävdes en liten rensning av enbart Hornsärv och lite hår alger som vuxit sig fast mellan windelöven på roten. Ner med handen i vattnet bland alla cyclops å maskar...


Ser mycket bättre ut nu men väldigt tråkigt att jag blir tvungen att ha så mycket av hornsärv. Skulle velat ha någon marktäckande som nålgräs eller riccia.

Här ser man att windelöven har vuxit till sig så det knakar... eller nja, man kanske inte ser det direkt. Men det syns på bladen att den växer. Även callitrichoides verkar trivas på sin lilla topp där av roten.


Här ser vi att stjärnväxten har börjat ta sig fram upp. Den har inte fått tillräckligt med ljus vilket märks på växthastigheten och bladen. Men nu lär den få mycket mer och ingen hornsärv ligger å skuggar den. Algtillväxten i akvariet har stannat upp helt i princip. De alger som jag har sett växt på senare tid är håralgerna. Inga trådalger på rutorna eller prickalger. Det är helt rent på rutorna nu men vi får se hur det artar sig efter rensningen jag gjorde. Hornsärven upptar ju näringen bra från vattnet. Och om man tittar på Hornsärven idag så är den nästan helt rödbrun.
Bubblar gör det även i akvariet senare på eftermiddagen och kvällen.

Några glada och nyfikna invånare som har fått äta många cyclops å maskar är dessa..


Javamossan som syns på bilden ovan har äntligen fästigt sig och den verkar trivas bra vart den nu är. Men jag ska nog flytta en bit av den en bit till vänster.

0 Kommentarer:

About this blog

Denna blogg kommer att handla mest om akvaristik och pågående projekt kring ämnet.
Du kommer kunna följa upp mina projekt och kanske du får själv idéer om att bygga sådana projekt som jag har byggt.
Jag hoppas denna blogg kommer ge dig inspiration och nya idéer och kom ihåg att du får gärna kommentera inläggen!

Om mig

Jag heter Carl Joel Määttä och har sysslat med detta i ca 6 år nu.

Det började med ett 39L kar och inte länge efter det så tyckte jag det var alldeles för litet och köpte mig ett 69L kar. De 2 hade jag ett tag tills jag köpte ett 250L kar och sålde bort det minsta, ganska "klassikt" va? Det har hunnit bli ett 165L och ett 222L även på senare tid.

Jag började med de vanliga fiskarna även så som platy, guppy och neon tetror men har skaffat mig lite annat nu och är sugen på att skaffa mig ett kar med ciklider.

För övrigt bor jag i Kalmar och har ett delat 222L kar som en sorts form av investering, läst 3 år webbprogrammering samt Företagsekonomi A, nu söker jag jobb.

Du hittar mig även på Zoopet under användarnamnet Lunar.

(2010-01)