Nu har de blivit en liten paus ifrån mitt bygge som de alltid blir med allting men jag har snickrat lite de senaste 2 dagarna och tänkte uppdatera bloggen.
Nu blev de inte som jag hade ritat på min ritning utan har ändrat mig ganska mycket.
Tanken var att rampen skulle hållas uppe av 2 klossar på insidan men efter ett tag tänkande så bestämde jag mig istället för att sjunka in och ner rampen genom att fräsa in en bit på kanterna.
Genom att jag nu bestämde mig för att göra på detta sätt istället för det tidigare så har flera mått ändrats om.Jag hade även tänkt att luckan skulle sjunka ner genom att fräsa kanterna men tänkte att jag låter den ligga ovanpå istället och detta för att undvika att playwooden kanske "slår sig".

Först hyvlade jag till brädan till det rätta måttet, kapade till 2 delar och fräste dem.
Och när jag skulle kapa kortsidorna ifrån långsidorna så glömde jag att kontrollmäta sidorna så att de verkligen stämde överäns.
Vilket de inte gjorde då jag hade tittat på fel mått.
Därav fick jag göra om en ny kortsida.

Jag mätte ut hålen för slangar som kommer ifrån ytterfiltret på bakdelen och sågade hål.
Det ser inte sådär jätte snyggt ut för tillfället men det är inget man kommer ändå märka av.
Jag funderar även på att göra ett stort hål baktill där lysrårshållaren kommer bli inboxad.
Sålänge jag tänker över det så har jag gjort lådan som kommer vara inne i rampen för lysrörshållaren.

Nu behöver jag åka och köpa en 10mm playwood skiva och lite annat...

0 Kommentarer:

About this blog

Denna blogg kommer att handla mest om akvaristik och pågående projekt kring ämnet.
Du kommer kunna följa upp mina projekt och kanske du får själv idéer om att bygga sådana projekt som jag har byggt.
Jag hoppas denna blogg kommer ge dig inspiration och nya idéer och kom ihåg att du får gärna kommentera inläggen!

Om mig

Jag heter Carl Joel Määttä och har sysslat med detta i ca 6 år nu.

Det började med ett 39L kar och inte länge efter det så tyckte jag det var alldeles för litet och köpte mig ett 69L kar. De 2 hade jag ett tag tills jag köpte ett 250L kar och sålde bort det minsta, ganska "klassikt" va? Det har hunnit bli ett 165L och ett 222L även på senare tid.

Jag började med de vanliga fiskarna även så som platy, guppy och neon tetror men har skaffat mig lite annat nu och är sugen på att skaffa mig ett kar med ciklider.

För övrigt bor jag i Kalmar och har ett delat 222L kar som en sorts form av investering, läst 3 år webbprogrammering samt Företagsekonomi A, nu söker jag jobb.

Du hittar mig även på Zoopet under användarnamnet Lunar.

(2010-01)