Tidigare var det 2x38W Lysrör. Jag bestämde mig för att utöka med 2st till.
Jag använde mig denna gång också av en Glomat 2x40W.
2st Nya lysrör. Aquastar och Grolux.

Reflektorerna hade jag fått av min kusin som plockat ned 2st lysarmaturer. Dessvärre så var dessa en aningens förlånga så jag fick kapa dem på ändarna. Och även längsefter.
Var inget större problem då materialet är så pass mjukt men man ska väl kanske inte använda den finaste kniven man har hemma. 2st jack och sedan böjer man till åt var sitt håll och biten lossnar.


Efter det var det "bara" och skruva fast reflektorerna med hållarna för clipsen.
Det krångliga var att styra kablarna så att de passade in i springorna jag gjort för kablarna in till Glomaten.


Väl när allt var på plats så kunde jag testa.

Här ser man tydligt Groluxen som har lite mer av det röda spektrat.
Nu har min befintliga ramp till 250L karet totalt 38x4W = 152W + 4'a reflektorer.
Det blir beräknat ca 0.6W/L, en aningens starkt.

Däremot så hade jag tänkt att alla lysrör inte behöver gå på sammtidigt utan 2 av dem går på lite senare in på dagen och slås av lite tidigare även... lite likt vår sol som inte går "on/off".

0 Kommentarer:

About this blog

Denna blogg kommer att handla mest om akvaristik och pågående projekt kring ämnet.
Du kommer kunna följa upp mina projekt och kanske du får själv idéer om att bygga sådana projekt som jag har byggt.
Jag hoppas denna blogg kommer ge dig inspiration och nya idéer och kom ihåg att du får gärna kommentera inläggen!

Om mig

Jag heter Carl Joel Määttä och har sysslat med detta i ca 6 år nu.

Det började med ett 39L kar och inte länge efter det så tyckte jag det var alldeles för litet och köpte mig ett 69L kar. De 2 hade jag ett tag tills jag köpte ett 250L kar och sålde bort det minsta, ganska "klassikt" va? Det har hunnit bli ett 165L och ett 222L även på senare tid.

Jag började med de vanliga fiskarna även så som platy, guppy och neon tetror men har skaffat mig lite annat nu och är sugen på att skaffa mig ett kar med ciklider.

För övrigt bor jag i Kalmar och har ett delat 222L kar som en sorts form av investering, läst 3 år webbprogrammering samt Företagsekonomi A, nu söker jag jobb.

Du hittar mig även på Zoopet under användarnamnet Lunar.

(2010-01)