Akvarie lysrörsrampen är som sagt klar nu fast de är några saker jag måste ta upp innan jag säger hejdå till detta projekt.

Tidigare idag så blev jag klar med rampen och det som saknades var att skruva fast reflektorerna och placera lysrören plus kablarna.
Detta gick relativt snabbt att göra men hade problem med att fästa kablarna med kabel klämmorna då spikarna var alldeles förlånga.
Att kapa dem var inte särskilt lätt gjort men kanske mycket beroende på att jag inte hade några bra redskap för detta.
Jag fick till 4st lämpliga kabel klämmor och 2st större som jag inte spikade in helt som får fixas till senare gång.
Sedan var det bara att röja bort den gammla lysrampen och koppla bort ytterfiltret m.m.

Före och efter bilder

Före "Sylvania Aquastar 30W - ~0.12W/L"

Efteråt (Sylvania Aquastar 38W, Philips Aquarelle 38W plus 2 reflektorer - ~0.3W/L"

Sammanfattning

Detta projekt har varit intressant att utföra.
Det har varit mycket att göra för en sån pass liten sak egenteligen och det hela har blivit ganska utdraget, har gjort när jag har haft tid och lust.
Men jag är välldigt nöjd med resultatet och just nu känns det bara skönt att få ha blivit klar med den!
Det kan finnas fortfarande saker som behövs göras på den som tex fixa kablarna lite bättre med kabel klämmor men i helhelten så är det bra.
Kanske jag dekorerar den med något mönster ovanpå locket.
Om man tittar tillbaka på ritningen så har mycket förändrats med tiden...
Jag känner i alla fall att det blev ett lyckat projekt.

Kostnad för material

Trä: 300kr (Playwood)
Färg: 180kr + lack 270kr.
Gångjärn plus övriga skruvar: 165kr.
Reflektorer, Elektronisk Ballaster, Lysrör: ca 800kr.
Totalt ca 1500kr.

Vad jag inte har räknat in i kostnaden är trä för ramen, grundmålningsfärg, spackel, parkettlack och övriga saker som skruv.
I själva verket så kostade inte allt 1500kr för att bygga den, det blev ju en massa Playwood över och hur mycket lack somhelst.

En täckande ramp för 2 lysrör kostar ca 1200kr att köpa men då är inte lysrören och reflektroerna inräknad i priset.
Även den elektroniska ballastern (Glomaten) drar mindre ström än vad den vanliga gör i lysrampen och en hel del andra fördelar som förlänger livslängden på rören (hur stor den betydelsen nu har).

Bilder
Vi älskar bilder

Glomat 2

Ser du skillnaden?
Där får både insug och utsprut trängas tills vidare..

0 Kommentarer:

About this blog

Denna blogg kommer att handla mest om akvaristik och pågående projekt kring ämnet.
Du kommer kunna följa upp mina projekt och kanske du får själv idéer om att bygga sådana projekt som jag har byggt.
Jag hoppas denna blogg kommer ge dig inspiration och nya idéer och kom ihåg att du får gärna kommentera inläggen!

Om mig

Jag heter Carl Joel Määttä och har sysslat med detta i ca 6 år nu.

Det började med ett 39L kar och inte länge efter det så tyckte jag det var alldeles för litet och köpte mig ett 69L kar. De 2 hade jag ett tag tills jag köpte ett 250L kar och sålde bort det minsta, ganska "klassikt" va? Det har hunnit bli ett 165L och ett 222L även på senare tid.

Jag började med de vanliga fiskarna även så som platy, guppy och neon tetror men har skaffat mig lite annat nu och är sugen på att skaffa mig ett kar med ciklider.

För övrigt bor jag i Kalmar och har ett delat 222L kar som en sorts form av investering, läst 3 år webbprogrammering samt Företagsekonomi A, nu söker jag jobb.

Du hittar mig även på Zoopet under användarnamnet Lunar.

(2010-01)